Späť na predmet
HUDOBNÁ VÝCHOVA - Projekt Infovek

„Ráčte vstúpiť! Opera alebo balet?“

– skupina žiakov 7.,8. a 9. ročníka na základe vlastného výberu (po dohode s učiteľom Hv) navštívi v priebehu školského roka dve operné a dve baletné predstavenia SND v Bratislave. Pred predstavením si žiaci naštudujú informáciu o autorovi, aj diele samotnom. Na predstavení si všímajú vyjadrovacie prostriedky (opery a baletu), snažia sa pochopiť dej, zmysel diela. Žiaci podľa svojich hudobných poznatkov a skúseností vlastnými slovami zhodnotia celkový dojem z návštevy opery a baletu. Dojem hudobný, emocionálny, spoločenský. Výsledkom projektu bude obsahovo bohatý pozývací list do SND v Bratislave „Ráčte vstúpiť! Opera alebo balet?“ pre rovesníkov z celého Slovenska.

Autori projektu :
Dominika Plazáková, Renáta Máteová, Angelika Nagyová (7.ročník)
Veronika Nagyová, Zuzana Čaplová, Jana Čelková (8. ročník)
Veronika Janíčková, Tomáš Uhliarik, Martin Meliš (9. ročník)


Konzultantky projektu:
Dagmar Pokorná, učiteľka hudobnej výchovy
Katarína Belánová, učiteľka slovenského jazyka

Dagmar Pokorná:
Žijeme v dobe muzikálového ošiaľu, omámení výpravnými scénami a zvučnými menami populárnych spevákov. A čo balet a opera? Je vôbec opera pre 13 – 15 ročné deti zrozumiteľným druhom umenia? Môže byť balet prijateľnejší pre deti v tomto veku? Prečo ísť na baletné a prečo na operné predstavenie? Kedy je vhodný vek dieťaťa pre tieto druhy umenia? Teším sa, ak sa ako pedagóg, dozviem aspoň čiastočnú odpoveď na tieto otázky, no na druhej strane som presvedčená, že sa „projektovej skupine“ zaručene rozšíri pohľad na operné a baletné umenie, že okrem zblíženia sa s autorom a dielom, si odnesú aj nádherné umelecké zážitky, ktoré dokážu sprostredkovať žiakom v ich veku. Dúfam!

Katarína Belánová:
Som milovníčka hudobného umenia, a opera, balet, vážna hudba ako taká, sú mojimi radosťami už dlhé roky. Prečo tieto hodnoty neponúknuť aj starším žiakom? V Bratislave je ozaj z čoho vyberať. Ako slovenčinárke mi tiež leží na srdci, aby deti v tomto veku dokázali správne vyjadriť svoju skúsenosť, postreh, názor, hodnotenie, kritiku. Aj preto sa rada zúčastním tohto hudobného projektu, ktorý zďaleka nie je len o hudbe.

Priebeh prác nad projektom počas školského roka:
September : hľadanie témy hudobného projektu
Október: výber predstavení v SND
November: návšteva prvého predstavenia, rozbor a hodnotenie
December: návšteva druhého predstavenia
Január: rozbor a hodnotenie druhého predstavenia
Febrar: návšteva tretieho predstavenia
Marec: rozbor a hodnotenie tretieho prestavenia
Apríl: návšteva štvrtého predstavenia
Máj: rozbor a hodnotenie štvrtého predstavenia
Jún: ukončenie projektu a POZVÁNKA podľa nášho celkového hodnotenia


SEPTEMBER: VÝBER TÉMY


Keď nám pani učitelky Pokorná a Belánová navrhli pracovať v skupine nad hudobným projektom, neboli sme nadšení. Nakoniec sa nám téma o opere a balete zapáčila, lebo ani jeden z nás na vlastné oči nevidel ozajstný balet a na vlastné uši nepočul ozajstnú operu. Dúfame, že to bude dačo zaujímavé, že sa nám to aspoň trochu bude páčiť. Potom o všetkom napíšeme a budeme písať pravdu. Ak sa nám to bude zdať nudné alebo hrozné, máme povolené to povedať. Sami sme zvedaví!


OKTÓBER: VÝBER PREDSTAVENÍ

Nebol problém sadnúť si v školskej počítačovej učebni a naťukať si webovú adresu Slovenského národného divadla. Problém bol, rozhodnúť sa pre nejaké zaujímavé predstavenie. Naše národné divadlo má naozaj veľa pekných predstavení a my v rámci projektu máme navštíviť len štyri. Len ako len! Máme ich aj pochopiť aj hodnotiť, tak to asi bude dosť. No nakoniec sme sa rozhodli pre balet Petra Iljiča Čajkovského „Luskáčik“. Je to baletná rozprávka, vraj sa nesie v predvianočenej atmosfére, a hlavne, tento balet bol aj v aktuálnom programe na mesiac november. Začať náš projekt baletom chcela väčšina našej infovekovej „bádacej“ skupiny. Celkom sa tešíme.

NOVEMBER: MÁME LÍSTKY NA LUSKÁČIKA

Nevedeli sme, že kúpiť lístky na operu alebo balet je ešte ťažšie, ako vybrať si predstavenie z bohatého programu. Lístky na baletné aj operné predstavenia sa kupujú mesiac dopredu. Bolo 6. novembra, štvrtok. Mohli sme si teda kúpiť lístky už na 6. decembra. Mali sme nešťastie aj šťastie zároveň. Lístky na novembrové predstavenie rozprávkového baletu boli vypredané! Ale lístky na decembrového Luskáčika sa ešte našli. Posledných 15 lístkov na 5.12.! Hurááá! Budeme sedieť rozhádzaní v hľadisku, ale to nevadí, sám nebude sedieť nikto. Tak po dvaja, traja, pri sebe. Už sa nevieme dočkať. K našej 9 člennej skupine žiakov „infovekáčov“sa pridali aj traja deviataci (pardón, deviatačky) a jedna siedmačka. Koncom novembra sa stretneme aj s pani učiteľkou a budeme sa rozprávať o ruskom skladateľovi Čajkovskom, no a hlavne o jeho Luskáčikovi. Teraz už aj „našom“ Luskáčikovi.

DECEMBER: PRIPRAVUJEME SA

V stredu, tretieho decembra, sme sa stretli v triede, kde nám pani učiteľka povedala o Petrovi Iljičovi Čajkovskom niekoľko zaujímavostí. Žil a tvoril v Petrohrade, mal iba 53 rokov, keď umrel na choleru. Vyštudoval za advokáta, až neskôr, po skončení petrohradského konzervatória, sa "zmenil" na profesionálneho hudobníka. Písal opery aj balety, ale iba jeden pre deti. Luskáčik. Tiež sme počúvali osem tancov z baletu, rozoznali sme španielsky (podľa kastaniet), ruský Trepak, indický aj čínsky. Do uší sa nám zapísal aj Valčík kvetín. Okrem hudobných vecí sme sa rozprávali aj o oblečení, čo si máme, a čo si nemáme, do divadla zobrať. Po celej debate sme boli zvedaví aj nedočkaví, ako naša prvá návšteva v Slovenskom národnom divadle dopadne. Tešíme sa všetci na piatok!

DECEMBER: BALET - NÁVŠTEVA

Piateho decembra sme prišli do školy na prvú hodinu. Sviatočne oblečení a netrpezliví. Pani učiteľka nám ešte pustila z CD osem tancov, aby sme ich dokázali pri predstavení rozoznať. Cesta autobusom bola normál, v meste sme išli Laurinskou bránou popri Divadle P.O. Hviezdoslava, trochu sme sa fotografovali, nakoniec sme si urobili foto aj pred budovou Slovenského národného divadla. Všetci sme tam išli po prvý raz. Okrem pani učiteliek, pravdaže. Bolo to predstavenie dopoludňajšie, takže tam boli deti aj z iných škôl. Najmä menšie deti robili hluk, nevedeli sa správať, trochu nás to pri sledovaní baletu rušilo. Ako na nás balet zapôsobil, o tom ešte budeme podrobne hovoriť s pani učiteľkou, budeme musieť napísať hodnotenie. Ak by sme mali krátko povedať, aký Luskáčik bol, tak "krásny". Balet je krásny, povedala cez prestávku Alexandra, jedna z nás. Všetci sme súhlasili.