 |
„Ráčte
vstúpiť! Opera alebo balet?“
–
skupina žiakov 7.,8. a 9. ročníka na základe vlastného výberu (po dohode
s učiteľom Hv) navštívi v priebehu školského roka dve operné a dve baletné
predstavenia SND v Bratislave. Pred predstavením si žiaci naštudujú informáciu
o autorovi, aj diele samotnom. Na predstavení si všímajú vyjadrovacie
prostriedky (opery a baletu), snažia sa pochopiť dej, zmysel diela. Žiaci
podľa svojich hudobných poznatkov a skúseností vlastnými slovami zhodnotia
celkový dojem z návštevy opery a baletu. Dojem hudobný, emocionálny, spoločenský.
Výsledkom projektu bude obsahovo bohatý pozývací list do SND v Bratislave
„Ráčte vstúpiť! Opera alebo balet?“ pre rovesníkov z celého Slovenska.
Autori
projektu :
Dominika
Plazáková, Renáta Máteová, Angelika Nagyová (7.ročník)
Veronika Nagyová, Zuzana Čaplová, Jana Čelková (8. ročník)
Veronika Janíčková, Tomáš Uhliarik, Martin Meliš (9. ročník)
Konzultantky projektu:
Dagmar Pokorná, učiteľka hudobnej výchovy
Katarína Belánová, učiteľka slovenského jazyka
Dagmar
Pokorná:
Žijeme v dobe muzikálového ošiaľu, omámení výpravnými scénami a zvučnými
menami populárnych spevákov. A čo balet a opera? Je vôbec opera pre 13
– 15 ročné deti zrozumiteľným druhom umenia? Môže byť balet prijateľnejší
pre deti v tomto veku? Prečo ísť na baletné a prečo na operné predstavenie?
Kedy je vhodný vek dieťaťa pre tieto druhy umenia? Teším sa, ak sa ako
pedagóg, dozviem aspoň čiastočnú odpoveď na tieto otázky, no na druhej
strane som presvedčená, že sa „projektovej skupine“ zaručene rozšíri pohľad
na operné a baletné umenie, že okrem zblíženia sa s autorom a dielom,
si odnesú aj nádherné umelecké zážitky, ktoré dokážu sprostredkovať žiakom
v ich veku. Dúfam!
Katarína
Belánová:
Som milovníčka hudobného umenia, a opera, balet, vážna hudba ako taká,
sú mojimi radosťami už dlhé roky. Prečo tieto hodnoty neponúknuť aj starším
žiakom? V Bratislave je ozaj z čoho vyberať. Ako slovenčinárke mi tiež
leží na srdci, aby deti v tomto veku dokázali správne vyjadriť svoju skúsenosť,
postreh, názor, hodnotenie, kritiku. Aj preto sa rada zúčastním tohto
hudobného projektu, ktorý zďaleka nie je len o hudbe.
Priebeh
prác nad projektom počas školského roka:
September : hľadanie témy hudobného projektu
Október: výber predstavení v SND
November: návšteva prvého predstavenia, rozbor a hodnotenie
December: návšteva druhého predstavenia
Január: rozbor a hodnotenie druhého predstavenia
Febrar: návšteva tretieho predstavenia
Marec: rozbor a hodnotenie tretieho prestavenia
Apríl: návšteva štvrtého predstavenia
Máj: rozbor a hodnotenie štvrtého predstavenia
Jún: ukončenie projektu a POZVÁNKA podľa nášho celkového hodnotenia
SEPTEMBER: VÝBER TÉMY
Keď nám pani učitelky Pokorná a Belánová navrhli pracovať v skupine nad
hudobným projektom, neboli sme nadšení. Nakoniec sa nám téma o opere a
balete zapáčila, lebo ani jeden z nás na vlastné oči nevidel ozajstný
balet a na vlastné uši nepočul ozajstnú operu. Dúfame, že to bude dačo
zaujímavé, že sa nám to aspoň trochu bude páčiť. Potom o všetkom napíšeme
a budeme písať pravdu. Ak sa nám to bude zdať nudné alebo hrozné, máme
povolené to povedať. Sami sme zvedaví!
OKTÓBER: VÝBER PREDSTAVENÍ
Nebol problém sadnúť si v školskej počítačovej učebni a naťukať si webovú
adresu Slovenského národného divadla. Problém bol, rozhodnúť sa pre nejaké
zaujímavé predstavenie. Naše národné divadlo má naozaj veľa pekných predstavení
a my v rámci projektu máme navštíviť len štyri. Len ako len! Máme ich
aj pochopiť aj hodnotiť, tak to asi bude dosť. No nakoniec sme sa rozhodli
pre balet Petra Iljiča Čajkovského „Luskáčik“. Je to baletná rozprávka,
vraj sa nesie v predvianočenej atmosfére, a hlavne, tento balet bol aj
v aktuálnom programe na mesiac november. Začať náš projekt baletom chcela
väčšina našej infovekovej „bádacej“ skupiny. Celkom sa tešíme.
NOVEMBER:
MÁME LÍSTKY NA LUSKÁČIKA
Nevedeli sme, že kúpiť lístky na operu alebo balet je ešte ťažšie, ako
vybrať si predstavenie z bohatého programu. Lístky na baletné aj operné
predstavenia sa kupujú mesiac dopredu. Bolo 6. novembra, štvrtok. Mohli
sme si teda kúpiť lístky už na 6. decembra. Mali sme nešťastie aj šťastie
zároveň. Lístky na novembrové predstavenie rozprávkového baletu boli vypredané!
Ale lístky na decembrového Luskáčika sa ešte našli. Posledných 15 lístkov
na 5.12.! Hurááá! Budeme sedieť rozhádzaní v hľadisku, ale to nevadí,
sám nebude sedieť nikto. Tak po dvaja, traja, pri sebe. Už sa nevieme
dočkať. K našej 9 člennej skupine žiakov „infovekáčov“sa pridali aj traja
deviataci (pardón, deviatačky) a jedna siedmačka. Koncom novembra sa stretneme
aj s pani učiteľkou a budeme sa rozprávať o ruskom skladateľovi Čajkovskom,
no a hlavne o jeho Luskáčikovi. Teraz už aj „našom“ Luskáčikovi.
DECEMBER:
PRIPRAVUJEME SA
V
stredu, tretieho decembra, sme sa stretli v triede, kde nám pani učiteľka
povedala o Petrovi Iljičovi Čajkovskom niekoľko zaujímavostí. Žil a tvoril
v Petrohrade, mal iba 53 rokov, keď umrel na choleru. Vyštudoval za advokáta,
až neskôr, po skončení petrohradského konzervatória, sa "zmenil"
na profesionálneho hudobníka. Písal opery aj balety, ale iba jeden pre
deti. Luskáčik. Tiež sme počúvali osem tancov z baletu, rozoznali sme
španielsky (podľa kastaniet), ruský Trepak, indický aj čínsky. Do uší
sa nám zapísal aj Valčík kvetín. Okrem hudobných vecí sme sa rozprávali
aj o oblečení, čo si máme, a čo si nemáme, do divadla zobrať. Po celej
debate sme boli zvedaví aj nedočkaví, ako naša prvá návšteva v Slovenskom
národnom divadle dopadne. Tešíme sa všetci na piatok!
DECEMBER:
BALET - NÁVŠTEVA
Piateho
decembra sme prišli do školy na prvú hodinu. Sviatočne oblečení a netrpezliví.
Pani učiteľka nám ešte pustila z CD osem tancov, aby sme ich dokázali
pri predstavení rozoznať. Cesta autobusom bola normál, v meste sme išli
Laurinskou bránou popri Divadle P.O. Hviezdoslava, trochu sme sa fotografovali,
nakoniec sme si urobili foto aj pred budovou Slovenského národného divadla.
Všetci sme tam išli po prvý raz. Okrem pani učiteliek, pravdaže. Bolo
to predstavenie dopoludňajšie, takže tam boli deti aj z iných škôl. Najmä
menšie deti robili hluk, nevedeli sa správať, trochu nás to pri sledovaní
baletu rušilo. Ako na nás balet zapôsobil, o tom ešte budeme podrobne
hovoriť s pani učiteľkou, budeme musieť napísať hodnotenie. Ak by sme
mali krátko povedať, aký Luskáčik bol, tak "krásny". Balet je
krásny, povedala cez prestávku Alexandra, jedna z nás. Všetci sme súhlasili.





|
 |